Maliye Yüksek Eğitim Merkezi Başkanlığı tarafından “Maliye Bakanlığı Personelinin Memuriyet Hayatları Boyunca Alması Gereken Eğitim Konuları Tespit Raporu Taslağı” ile ilgili Derneğimiz görüşü istenmiştir.
Bu nedenle Hazırlamış olduğumuz Rapor; Derneğimiz yönetim Kurulu üyeleri tarafından Maliye Yüksek Eğitim Merkezi Başkanı Sn; Veliyüddin Bahadır ÖZKAN makamında ziyaret edilerek takdim edilmiştir. Yapılan görüşmelerde ağırlıklı olarak raporun içeriği konusundakısa bilgi verilmiş, özelliklede Bakanlığımız personeli tarafından kurulan derneklerin Mayem Başkanlığında bir çalıştayda buluşturulması önerimiz yinelenmiştir.
Bunun yanı sıra ; Derneğimiz tarafından hazırlanan “Sorunlar ve Çözüm Önerileri” başlıklı raporumuzda Sn; Başkanımıza bilgi notu olarak arz edilmiştir.
Derneğimiz adına ; Bir kez daha ilgi ve alakasından dolayı Mayem Başkanımıza Şükranlarımızı sunarız.
Defterdar ve
Defterdar Yardımcıları Derneği
ANKARA
MALİYE BAKANLIĞINA
(Maliye Yüksek Eğitim Merkezi Başkanlığı)
Bakanlığımız personelinin ihtiyaç duyacağı eğitimleri belirlemek için “Maliye Bakanlığı Personelinin Memuriyet Hayatları Boyunca Alması Gereken Eğitim Konuları Tespit Raporu Taslağı” hazırlanmış ve Derneğimiz görüşlerinin de bildirilmesi istenilmiştir..
Derneğimizce oluşturulan çalışma grubunca Derneğimiz görüş ve önerilerini içeren rapor ekte sunulmaktadır.
Bilgilerinizi, önerilerimizin ve beklentilerimizin karşılanması hususunda takdir, destek ve yardımlarınızı diliyor, saygılar sunuyoruz.
Mustafa Işık
Defterdar ve Defterdar Yardımcıları Derneği
Genel Başkanı
MALİYE BAKANLIĞI PERSONELİNİN
MEMURİYET HAYATLARI BOYUNCA ALMASI GEREKEN EĞİTİM KONULARINA
İLİŞKİN
ÖNERİ RAPORU
DEFYADER
Defterdar ve Defterdar Yardımcıları Derneği
Kasım 2013
MALİYE BAKANLIĞI PERSONELİNİN
MEMURİYET HAYATLARI BOYUNCA ALMASI GEREKEN
EĞİTİM KONULARINA İLİŞKİN ÖNERİ RAPORU
Kurumların başarılı olabilmeleri için öncelikle her çalışanın bilgi, beceri ve yeteneklerini gösterebileceği doğru alanlarda çalıştırmak ve önlerine mesleki bir hedef göstererek kariyer gelişmelerine yardımcı olmakla sağlanabilir. Hedeflerine ulaşan kurumlara bakıldığında başarılarının arkasındaki en önemli gücün eğitilmiş insan kaynağı olduğu görülmektedir.
Başkanlığınızca “Maliye Bakanlığının misyon ve vizyonu çerçevesinde hedeflerine ulaşabilmesi, kurumsal iş süreçlerinin gelişimi, kaynakların verimli kullanımı ve performans artışının sağlanması, maliye personelinin memuriyet başlangıcından emekli oluncaya kadar geçen zaman diliminde sürekli eğitimi ile mümkündür.” anlayışının ön plana çıkarıldığı rapor konusu taslak çalışmalarına ilişkin Derneğimizden de (Defyader) istenen görüşlerimizi belirlemek maksadıyla, Afyon Defterdar Yardımcısı Murat TOY, Iğdır Defterdar Yardımcısı Doğan ADIGÜZEL, Kırklareli Defterdar Yardımcısı Alpay EKİCİ ve Sakarya Defterdar Yardımcısı Rahim TAŞ’ın katılımıyla bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma grubumuzca, gerek Başkanlığınızca hazırlanan rapor konusu taslak ve gerekse mevzuatı irdelenerek, eğitim konularına yönelik görüş ve öneriler, Derneğimiz adına rapora dönüştürülmüştür.
Raporumuz; I. Giriş, II. Taslak Analizi III. Genel Değerlendirme, IV. Sonuç ve Öneriler ile V. Ekler bölümlerinden oluşmaktadır.
I. GİRİŞ
Kısa adı DEFYADER olan “Defterdar ve Defterdar Yardımcıları Derneği” olarak; “Cumhuriyetimize bağlı olarak; görevimizi yerine getirirken ilkeli, verimli, etkin ve tarafsız olarak kamuya yararlı olmak. Üyelerimizin, mesleki ve sosyo-kültürel açıdan dayanışmasına katkı sağlayarak birlikte en iyi olanı yakalamak. Ekonomik ve Mali konular başta olmak üzere yönetim ve uygulamalar konusunda araştırmalar yaparak, kamu yararına öneriler geliştirmek, mesleki ve demokratik sivil toplum kuruluşları ile ortak çalışmalar yürütmek.”üzere 2013 yılında kurulmuş, üyelerimizin tamamı görev başında bulunan veya bu görevlerden olup emekli olan Defterdar ve Defterdar Yardımcılarından oluşmaktadır. Kuruluş amacımıza uygun olan bu çalışmaya Başkanlığınızca katkı istenmesi derneğimizce son derece önemli ve değerli bulunmuştur.
Kamunun en büyük yatırımı personeli için gerçekleştirdiği girişimlerdir. Bilimsel çalışmalara bakıldığında insan odaklı olmayan faaliyetlerin verimsizliği ve hatta başarısızlığı kanıtlanmıştır. Teknolojinin gelişmesi; eğitimli insan kaynakları ile sağlanmaktadır.
İnsanın her alandaki gelişimi eğitimle mümkündür. Eğitim bir zorunluluktur. Çağımızda Kamu kurumları da bunun farkına varmış ve personelini görevleri ile ilgili bilgi, beceri, kabiliyet vb. unsurları kazandırmak adına “Hizmet İçi Eğitimler” düzenlemektedir. Bu eğitimlerin; bilgi ve beceri geliştirme, yeniliklere uyum sağlama, daha ileriki görevlere hazırlama gibi bir çok alanda ve alt başlıklarda yapılması mümkündür.
Hizmet içi eğitimlerin hedeflenen amaçlarından birisi de çalışanın motivasyonunu yükseltmek olmalıdır. Yüksek motivasyon verimliliği de artıracaktır. Bu nedenle eğitimlerden başarı sağlamak için bir çok faktörün analizi önemlidir. Hizmet içi eğitimin sık yapılmasından ziyade hangi ortamlarda ve ne tür ihtiyaçlar için gerekliliği iyi seçilmelidir.
II- TASLAK ANALİZİ
Başkanlığınızca, hazırlanacak ve uygulanacak eğitim plan taslağı Bakanlığımız birimleri ile Taşra teşkilatının görüş ve önerilerine açılmış, bu konuda titizlikle bir anket çalışması yapılmış ve ankete 19877 personelden 17926 personel katılarak % 90.18 gibi geniş bir katılım sağlanmıştır.
Maliye Bakanlığının Eğitim İhtiyaç ve Analiz Raporu, yapılan bu anket çalışmaları doğrultusunda hazırlandığı gerçeğinden hareketle, yapılacak eğitimlerin tüm personelin ihtiyaçlarına cevap vermekten öte, personelin duygu ve düşüncelerinin bu rapora etki etmesi çalışanlar ve yöneticiler açısından sevindirici bir gerçektir.
Ayrıca, Türkiye’ de dernekleşme hareketleri; mevzuatlardaki yenilikler ile son 10 yıl içinde büyük mesafe kaydetmeye başlamış. Maliye Bakanlığında da son yıllarda dernek kurulması ve örgütlenme sürecinde de önemli atılımlar gerçekleşmiştir. Bu bağlamda Maliye Bakanlığının çeşitli birimleri ve unvanları adı altında oluşan dernek sayısı gün geçtikçe de bir artış göstermektedir. Bu tür dernekler, ülkemizin katılımcı demokrasi sürecine çok önemli katkı sağladığı gibi, kendileri hakkında çıkarılan konularda derneklerin görüşlerinin alınması hususu ilk defa gündeme getirildiğinden “Defterdar ve Defterdar Yardımcıları” Dernek yönetimi tarafından takdir ve önemle karşılanmıştır.
ANKETE VERİLEN CEVAPLAR VE ANKET İLE İLGİLİ DEĞERLENDİRMELER VE TASLAK RAPOR KONUSUNDAKİ GÖRÜŞ VE ÖNERİLER:
1- Ankete Katılanların Hizmet Sürelerine Göre Dağılımı ve Katılım Oranlarına bakıldığında; toplam 19877 personelden 17926 personelin ankete katıldığı, hizmet yılları itibariyle en yoğun personel birikimin 16-30 hizmet yılında biriktiği ve % 91. 05 ile ankete en fazla katılan unvan grubunu oluşturduğu görülmüştür. Bunlardan, Orta Kademe Yönetici (% 85) ve Defterdarlık Uzmanı ve Yardımcıları (% 76) düzenlenen eğitim programlarına en fazla katılan unvan grubunu oluşturduğu görülmüştür.
Raporun C bölümünde Hizmet Yıllarına Göre Önerilen Eğitim Konuları başlığını taşıyan kısmında; “Genellikle 5-10 yıllık hizmet kıdemindeki personele mevzuat eğitimi verilmesi ve bu eğitimlerin 16-20 yıllık hizmet kıdeminde tekrarlanmasının uygun olacağı düşünülmüştür. Kişisel gelişim eğitimlerinin ise daha çok 11-15 yıllık hizmet kıdemindeki personele verilmesinin ve bu eğitimlerin “Hızlı Okuma Teknikleri” gibi bazı istisnalar hariç 21 yıl ve üstü kıdemdekiler için tekrarlanmasının yararlı olacağı düşünülmüştür” şeklinde ibareye yer verildiği görülmüştür.
Bu bağlamda; Mevzuat eğitimi ile ilgili olarak olaya bakıldığında; üst düzey, orta düzey , alt düzey yönetici sayıları ve niteliklerine bakıldığında; özellikle üst,orta ve alt düzey Yönetici pozisyonlarda bulunan (Taşra Teşkilatında Defterdar,Defterdar Yardımcısı, Müdür ve Müdür Yardımcısı düzeyindeki personel ) personellerin mevzuatı uygulamak ve uygulatmak görev ve sorumluluğu bulunmaktadır. Yönetici kademesinde bulunan biri açısından hizmet kıdemine bağlı olarak 5-10 yıl ile sınırlama veya 16-20 yıllık hizmet kıdeminde tekrarlanma kriterine bağlı olmaması gerektiği, değişen koşullar ve şartlar dahilinde yönetim kadrolarında görev yapan tüm personelin yaş ve hizmet sınırına bakılmaksızın bu eğitimden geçirilmesinin gerektiği düşünülmektedir.
Yine, Kişisel gelişim eğitimlerinin ise daha çok 11-15 yıllık hizmet kıdemindeki personele verilmesinin ve bu eğitimlerin “Hızlı Okuma Teknikleri” gibi bazı istisnalar hariç 21 yıl ve üstü kıdemdekiler için tekrarlanmasının yararlı olacağı ifade edilmektedir. Ancak, Bakanlığımız Atama ve Görevde Yükselme Yönetmeliklerinde belirtilen hizmet süresi, belli bir unvanda bekleme ve bir üst unvana atanmak için gereken kriterlere göre, Bakanlığımız taşra teşkilatındaki üst, orta veya alt düzey bir unvana atanmak için geçen zaman dilimi, memuriyette geçen hizmetle birlikte uzun bir zaman diliminde ancak gerçekleşebilmektedir. Bu nedenle, bu unvanlara atananların gerek kendi kişisel gelişmelerini sağlamak gerekse alt düzeyde bulunan personele edindiği bilgileri aktarmak açısından herhangi bir hizmet süresine bağlı kalmaksızın “Kişisel gelişim eğitimleri” almaları ve alınan bilgi ve becerilerin de gerek Taşra da uygulanan eğitimlerde eğitici olarak, gerekse uygulamada kullanması gerektiğinden hizmet süresine bağlı olmaksızın alınması gerektiği düşünülmektedir. Kaldı ki, istisnai eğitimler hariç olmak üzere öğrenme ve eğitime katılma arzusunda bulunan tüm yönetici personelin kendilerine uygun eğitim programını seçip, bu yönde eğitim almaları gerektiği kanaatimiz de bulunmaktadır.
“Eğiticilerin Eğitimi”nin kariyer meslek mensupları başta olmak üzere ders görevi verilebilecek tüm personel tarafından 5-10 yıllık hizmet kıdeminde bir kez alınmasının; bilgisayar eğitimleri içinde “Ofis Programlarını Kullanabilme Eğitimi”nin ise aynı kıdemdeki tüm personel tarafından alınmasının ve 16-20 yıllık hizmet kıdemindeyken tekrarlanmasının uygun olacağı değerlendirilmiştir.” Şeklindeki ifade ile 5-10 ila 16-20 yıldan fazla hizmeti olmayanların “Eğiticilerin Eğitimi” gibi bir eğitim programında yer almayacağı, başka bir ifade ile 16-20 yıldan fazla hizmeti bulunanların “Eğiticilerin Eğitimi” programının tekrarı yönünde bir eğitime tabi tutulmayacağı gibi bir anlam çıkarılmaktadır. Oysaki, yılların birikimi ve deneyimi ile donatılan bu bilgileri gerek hizmet içi eğitimlerde, gerekse kişisel gelişim eğitimlerinde astlarını yetiştirmekle yasal olarak zorunlu bulunan “Yönetici” düzeyindeki her kademedeki personelin bu eğitimlere ağırlıklı olarak katılmasının bir zorunluluk olarak yerine getirilmesi hizmet ve yaş gibi kriterlerin konulmamasının gerektiği düşünülmektedir.
2 – Maliye Bakanlığı Personelinin Eğitim İhtiyaç Analizi Raporu incelendiğinde; Eğitim programlarının genel olarak Verimliliği Artırma Eğitimi, Mevzuat Eğitimi, Kişisel Gelişim Eğitimi, Bilgisayar Eğitimi, Eğiticilerin Eğitimi, Yabancı Dil Eğitimi şeklinde 6 ana başlıkta toplandığını ve her bir ana başlığın alt başlıklarında da, eğitim konularının yer aldığı görülmektedir.
Bakanlığımız taşra ve merkez birimlerine Maliye Yüksek Eğitim Merkezi Başkanlığınca yaptırılan anketin 15. nci sorusunda “ Gelişiminizi ve işinizi olumsuz etkileyen faktörler varsa, bunlar nelerden kaynaklanmaktadır” sorusuna verilen cevapların Maaş/Ücret düzeyinin tatminkar olmaması seçeneği “ % 62 oranı ile personelin gelişimi ve işini olumsuz etkileyen en önemli faktör olurken, bunu “Motivasyon Eksikliği” (% 40), “İletişim Eksikliği”(% 33) olarak takip etmiştir. Yine, Ek.1.1. 15 No’lu “Gelişiminizi ve İşinizi Olumsuz Etkileyen Faktörler Varsa, Bunlar nelerden kaynaklanmaktadır” sorusundaki “Diğer “ seçeneği altında verilen cevaplarda ise; 5018 sayılı kanun ve ikincil mevzuat ile gelen değişikliklere rağmen hala yetki ve sorumlulukların net olarak belirlenememesi , iş yaşamındaki belirsizlikler, Adaletsiz uygulamalar, Astlarla üstler arasındaki mesafeden dolayı iletişim eksikliği, Atama, yer değiştirme, ailevi nedenler, Bakanlığımız içindeki yeni kariyer oluşumları ve bunlara sağlanan maddi oluşumlar ve son yasal düzenlemelerle yetki ve etki alanımızın daraltılması gibi motivasyon eksikliğini belirtir cevapların verildiği görülmüştür.
3- Katılacağınız eğitim programından beklediğiniz en önemli özellikler hangileridir? Birden fazla tercihiniz varsa önem sırasına göre 1’den (en önemli) 10’a (daha az önemli) kadar sıralayınız. Şeklindeki ankete verilen cevaplardan; Üst Düzey Yönetici unvanlı personel “Kurumsal Verimliliği Artırması” özelliğini ilk sıraya koyarken, diğer personel grupları “Uygulanabilir Olması” özelliğini ilk sıraya yerleştirmiştir.
Ankete katılanların vermiş oldukları cevaplar iyi irdelendiğinde; Personelin bulunduğu konum itibariyle beklentileri ortaya konulmuş, Üst Yönetim kademesinde yer alan unvanlı personelin ise; kendilerinin gözlem,tecrübe ve kişisel beklentileri de dikkate alınarak, Kurumsal verimliliğin yeterince sağlanamadığını veya başka bir ifade ile eğitimlerden yeterince verim alınamadığından verimlilik ilkesinde bir değişim olmadığı sonucuna varılmaktadır. Oysa ki, düzenlenen tüm eğitim faaliyetlerinden beklenen yegane fayda “verimli olması ndan” geçmektedir. Yönetim kademesinin en üstünde yer alan ve anketde de vurgulanan bu hususun yerine getirilmesi için özellikle verilen eğitimlerin ölçülmesi ile ancak anlaşılabilecektir. Bu nedenle, Bakanlığımızca yapılacak her türlü atama, yer değiştirme ve bir üst göreve layık görülme (Defterdar Yardımcılığından Defterdarlığa atanma gibi) hususları belli kriterlere bağlanıp, verilen bu eğitimlerde alınan bilgi ve becerilerin gerek uygulamalı gerekse çeşitli ölçme yöntemlerinde kullanılması, zorunlu olarak verimlilik ilkesini de kendiliğinden getireceği ve katılımcılar tarafından da eğitimlere gereken önemin maksimum seviyede verileceği düşünülmektedir.
III – GENEL DEĞERLENDİRME
Başkanlığınız misyonunu “Kaynakları etkin ve verimli kullanarak, bilim ve teknolojinin ışığında, Bakanlık personelinin kişisel ve mesleki gelişmelerine yönelik hizmeti en iyi şekilde yürütmek.” Vizyonunu ise “Personelin yeterliklerini beklentilerinin ötesine taşıyan öncü bir birim olmak.” Olarak belirlemiştir.
178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Ek 26. Maddesinde ise başkanlığınızın görevleri sayılmış, bunlar dan bazıları;
“Modern kamu yönetiminin gereklerine uygun, yenilikçi ve gelişmeye açık birer yönetici olarak yetiştirilmelerini sağlamak
Hizmet içi eğitim faaliyetlerini yürütmek, kurs, panel, konferans ve seminerler düzenlemek,
Yükselme sınavlarında başarılı olan personeli özel eğitim programlarıyla eğitmek,
Maliye Bakanlığı Toplam Kalite Yönetimi Uygulama ve Ödül Yönergesi’nde verilen görevleri yapmak.”
Şeklinde hükme bağlanmıştır.
Bu hükümlerden hareketle eğitim uygulamalarına yönelik değerlendirmelerimiz, Eğitim Uygulamaları ve Personel yönünden olmak üzere iki başlıkta açıklanmaya çalışılmıştır.
A ) EĞİTİM UYGULAMALARI BAKIMINDAN DEĞERLENDİRMELERİMİZ
Yukarıda belirtildiği üzere, Bakanlığımız personeline yönelik eğitimlerin Başkanlığınızca yürütülmesi Bakanlığımız kuruluş kararnamesinde hükme bağlanmıştır. Ancak buna rağmen, Bakanlığımız ana hizmet birimlerinin her birinin ayrı ayrı eğitim düzenlediği bilinmektedir. Örneğin 2013 yılının ilk aylarında, Başkanlığınızca, Muhasebat Genel Müdürlüğünce Personel Genel Müdürlüğü ve Strateji Geliştirme Başkanlığınca art arda eğitimler düzenlenmiş, bir kişinin aynı dönemlerde birden fazla eğitime katılması gibi mümkün olmayan durumlarla karşılaşılmıştır. Bu durum eğitimlerin çakışmasına neden olmakla birlikte, uygulanan eğitim yöntemlerinin farklılaşması, nitelikli eğitici temini bakımdan sıkıntılar yaratabilmektedir. Öncelikle, bakanlığımız personeline verilecek her türlü eğitimin, tek elden, doğal olarak başkanlığınızca yürütülmesinin sağlanması gereklidir.
Bir başka husus, verilen eğitimlerin rüzgarının, eğitim bittiği an, eğitim mahallinden görev yerlerine taşınabilmesi, zaman zaman eğitim geri dönütlerinin alınmasının sağlanmasına önem verilmelidir. Başta üst yöneticiler olmak üzere, her kademedeki yöneticinin, alınan eğitimin göreve, görevliye nasıl katkı sağladığı ölçülmeli ve bu durum periyodik olarak yetkili ve ilgili makamlara bildirilmelidir. Ayrıca plan dahilinde uygulanan eğitimlerin formalite gereği olduğu algısına neden olacak uygulamalardan kaçınılmalıdır. 1990 ların ortalarından itibaren Bakanlığımız hizmetlerinde uygulanması planlanan ve heyecanla yürütülen Toplam Kalite anlayışının bugün telaffuz edilmeme nedenlerinin araştırılması, bu anlayışın yerine konulmaya çalışılan yeni uygulamalarında akibetinin toplam kalite anlayışına benzememesi açısından önemlidir.
B ) PERSONEL YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRMELERİMİZ
Bilindiği üzere; Maliye Bakanlığımızın değişik birimlerinde görev yapan değişik unvan ve adlar altında son dönemlerde sayıları gittikçe artan dernekler kurulmuş ve halen de kurulmaya devam etmektedir. Bu derneklerin kurulmasındaki yegane amaç ise; Üyelerinin, mesleki ve sosyo-kültürel açıdan dayanışmasına katkı sağlayarak birlikte en iyi olanı yakalamak. Ekonomik ve Mali konular başta olmak üzere yönetim ve uygulamalar konusunda araştırmalar yaparak, kamu yararına öneriler geliştirmek, mesleki ve demokratik sivil toplum kuruluşları ile ortak çalışmalar yürütmek ve sorunları tek bir elden yetkili mercilere iletmektir. Uygulamada tüm dernekler; Üyelerinin hak ve menfaatlerini korumak ve sorunları paylaşmak üzere, yetkililerden görüşme talebinde bulunmakta ancak bu isteklerin birçoğu çeşitli sebeplerle karşılanamamaktadır.
Yukarıda da yapılan anket çalışmalarından da anlaşılacağı üzere, çalışanın motivasyonundaki eksiklik, diğer çalışmaları da olumsuz etkilemektedir. Bu durumlar, üst yönetim kademelerine mevcut dernekler vasıtasıyla da çeşitli nedenlerle anlatılma olanağı bulunmadığı gibi, yetkililer tarafından da iş yoğunluğu, programların çakışması vb. nedenlerle yeterince yerine getirilememektedir. Gerek çalışanlar açısından gerekse yetkililer açısından iletişim eksikliğini doğuran bu durum ise zihinlerin büyük bir bölümünü meşgul etmekte olup, hem çalışanlar hem de idareciler açısından çeşitli sıkıntılar doğurmaktadır. Bu nedenle, “Verimliliği Artırma Eğitimleri” ana başlığının alt başlığında “Dernek Çalışmaları, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri” alt başlığında; Tüm Derneklerin Yönetim kademeleri ile Bakanlığımız Üst Yönetiminde bulunan siyasi ve bürokratik erkin katılımı ile panel, konferans veya herhangi bir başka adla eğitim programına dahil edilmesi personelin moral, motivasyon ve verimliliğini artıracağı gibi, eğitimlerde aranan kurumsal faydanın maksimum seviye çıkmasını sağlayacağı düşünülmektedir.
IV-EĞİTİM KONULARI ÖNERİLERİ
Başkanlığınızca hazırlanan ve her kademeye indirgenen eğitim konuları yeterli olmakla birlikte, aşağıda belirtilen konularda da eğitim düzenlenmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.
YÜKSELME EĞİTİMİ
178 Sayılı Maliye Bakanlığının Kuruluş ve Teşkilatı Hakkındaki Kanun Hükmünde Kararname ile Bakanlığın taşradaki hizmetlerini yürütmek üzere teşkilatlanmış olan Defterdarlıklarda Defterdara yardımcı olmak üzere, Görevde Yükselme, Unvan Değişikliği ve Atama Yönetmeliği hükümlerine göre, Müsteşar ve Genel Müdürlerden oluşan sınav komisyonlarınca yapılan yazılı ve sözlü sınavlarda başarılı olanlar Defterdar Yardımcısı olarak atanmış ve her biri Defterdar adayı olarak yetiştirilmişlerdir. Yaklaşık 30 yıl boyunca Defterdar olarak atanacaklar Merkezi Denetim Elemanları ve Defterdar Yardımcıları arasından seçilmekte iken, 2012 yılında Maliye Bakanlığımızca Personel ve Atama yönetmeliğinde değişikliğe gidilmiş ve Defterdar Yardımcılarının astı konumundaki Müdürlerden de Defterdar ataması yapılmaya başlanmıştır. Nitekim, bu tarihten sonra iki atama kararnamesi çıkarılmış, 60 Defterdar Yardımcısı arasından sadece biri seçilirken, 9 Müdür Defterdar olarak atanmıştır.
Bilgi ve deneyim yönünden, sadece kendi biriminin iş, işlem ve mevzuatına hakim olan müdürlerin, defterdarlık birimlerinin görevlerinin tamamına vakıf olan ve bunu defterdar adına yürüten ve aynı zamanda defterdarlık kadrolarına yıllarca vekalet eden, ildeki çeşitli komisyonlarda görev verilen defterdar yardımcılarının yerine defterdar atamalarında tercih edilmesinde hangi performans kriterlerinin referans kabul edildiği anlaşılamamıştır.
Ancak Defterdar Yardımcılarının Defterdar atamalarında değerlendirilmemelerini gerek bilgi gerekse temsil yeteneğinden dolayı yetersiz görüldüğü kanaati hasıl olmuştur. Bu nedenle Defterdar Yardımcılarının yetersiz görülen vasıflarının giderilmesine yönelik Yükselme Eğitimi düzenlenmesi ihtiyacı doğmuştur.
B – KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ EĞİTİMİ
Bilindiği üzere, Kalite yönetim sistemleri, ISO 9001 belgelendirme çalışmaları artık sadece özel kurum ve kuruluşların değil, kamu kurumlarının da benimsediği uygulamalar haline gelmiştir. Bu belgeyi alan Defterdarlıklarımız bile mevcuttur. Bu uygulamanın tüm birimler düzeyinde sürdürülebilir hale getirilmesi için, öncelikle TSE veya belgelendirme yetkisi verilen herhangi bir akredite kuruluş ile koordinasyon kurularak, bu eğitimin tüm Defterdarlıklarda uygulanabilmesi için kalite ve yönetim temsilcilerine verilmesi sağlanmalıdır.
V – SONUÇ VE ÖNERİLER
Çalışma grubumuzca yapılan inceleme ve değerlendirmeler sonucunda;
- Bakanlığımızın kariyer personeli ve yöneticileri için Yükselme eğitimi düzenlenmesi,
– Bakanlığımız çalışanlarınca kurulan derneklerin üyeleri ve bakanlığımız üst düzey yöneticilerinin bir araya gelebileceği paneller düzenlenmesi,
– Kalite yönetim sistemleri eğitimlerinin düzenlenmesi,
- Taşra üst yöneticilerinin yurtdışında Maliye Bakanlıkları ve uluslararası kuruluşlar ile işbirliği yapılarak, düzenlenen konferans, toplantı veya eğitimlere katılabilmesine olanak sağlanmasının
Uygun olacağı değerlendirilmektedir.
DEFYADER
V – EKLER
EĞİTİM KONULARI |
UNVAN |
HİZMET SÜRELERİ |
||||
DİĞER ÜST YÖNETİM |
5-10 YIL |
11-15 YIL |
16-20 YIL |
21 YIL ve ÜSTÜ |
||
Afet Acil Durum Mevzuatı |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Yurdumuzun büyük bir bölümü 1. Derece deprem kuşağındadır. Bunun yanında zaman zaman değişik bölgelerimizde doğal afetler meydana gelmektedir. Geçmişteki tecrübeler göstermiştir ki, afet anında kişiler ve kurumlar paniklemekte ve çaresiz kalmaktadır. Bunun için afet anında nasıl davranılacağını her yaştaki yönetici bilmelidir. | ||||||
Beyin Dili Programlama (NLP) Eğitimi |
* |
+ |
- |
+ |
- |
|
İçeriği bilinmemektedir. | ||||||
Çağdaş Yönetim Yaklaşımları Eğitimi |
* |
+ |
- |
+ |
+ |
|
Çağdaş yönetim teknikleri yöneticilerin ilk yıllarında öğretilmeli, ara dönem boş geçilerek hizmet süresi fazla olan yöneticilerin kendilerini yenilemesi için 15 yıl hizmetten sonra tekrarlanmalıdır. | ||||||
Değişim ve İnovasyon Eğitimi |
* |
+ |
- |
+ |
+ |
|
Günümüzün en önemli kavramlarındandır. Değişime ve yeniliğe hazır olmayan yöneticinin biriminde başarılı olması mümkün değildir. Özellikle teknolojik yeniliklere adaptasyon anlamında başlangıçta bu eğitim verilmeli ara dönem geçilerek 15 yıldan sonra tekrarlanmalıdır. | ||||||
Diksiyon ve Etkili Konuşma Teknikleri Eğitimi |
* |
+ |
+ |
- |
+ |
|
Bu eğitim başlangıçta 2 dönem verilmeli 4. Dönemde tekrarlanmalıdır. | ||||||
Duygusal Zeka Eğitimi |
* |
+ |
- |
- |
- |
|
İçeriği bilinmemektedir. | ||||||
Eğiticilerin Eğitimi |
* |
+ |
+ |
- |
- |
|
Bu eğitim ilk 2 dönemde oldukça verimli olacaktır. 4. Dönemde takrarlansa faydalı olur. | ||||||
Etik Mevzuatı |
* |
+ |
+ |
- |
||
İlk dönemde bu eğitimin verilmesi, orta dönemde tekrarlanması faydalı olacaktır. | ||||||
Etkili Ekip Çalışması Eğitimi |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Heyecanını kaybetmeyen bir yöneticinin her zaman ihtiyaç duyacağı bir eğitimdir. Her dönem verilmesi uygun olur | ||||||
Etkili İletişimde Empati, Dinleme ve Dinletme Eğitimi |
* |
+ |
+ |
- |
+ |
|
İlk 2 dönemde verilmesi uygundur. 4. Dönemde tekrarlanmalıdır. | ||||||
Hızlı Okuma Teknikleri |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Bir yöneticinin hızlı düşünme ve pratik karar verebilmesi için dökumanları hızlı okuma yetisi olması gerekir. Her dönem gereklidir | ||||||
İmaj Yönetimi ve Beden Dili Eğitimi |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Bir yöneticinin gerek kendini iyi ifade etmesi gerekse kurumunu iyi temsil edebilmesi için bu eğitim her dönem gereklidir. | ||||||
İnsan Kaynakları Yönetimi Eğitimi |
* |
+ |
+ |
- |
+ |
|
Günümüzde insan gücü, personel yönetiminden ziyade bilimsel verilerden yararlanan insan kaynakları yönetimine doğru ilerlemektedir. Gerekli bir eğitimdir. | ||||||
İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi |
* |
+ |
+ |
- |
+ |
|
İş sağlığı ve güvenliği günümüzde bir uzmanlık dalı haline gelmiştir. Yöneticiler bu konuda bilgili olma lıdır. | ||||||
İş Yerinde Mobbing Eğitimi |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Çalışan personelden mobbinge uğrayan olduğu gibi zaman zaman yöneticilerde mobbinge maruz kalmaktadırlar. Her ne kadar eğitimler verilse de yasal müeyyidesi olmadığı için çalışanlar uğradıkları mobbingi genelde sineye çekmeyi tercih etmektedirler. Yine de her unvandaki çalışana verilmesi faydalı olacaktır. | ||||||
Kamuda Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama Eğitimi |
* |
+ |
+ |
- |
+ |
|
İlk 2 dönemde ve son dönemde verilmesi uygun olur. | ||||||
Kamusal ve Sosyal Yaşamda Protokol Kuralları |
* |
+ |
+ |
|||
Yöneticiler gerek kamusal alanda gerekse sosyal yaşamda her zaman örnek olmalıdır. Bu bakımdan protokol kurallarını bilmek durumudadır. | ||||||
Kriz Yönetimi Eğitimi |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Her yöneticinin her zaman ihtiyaç duyacağı bir kavramdır. Her dönem verilmelidir. | ||||||
Liderlik/Yöneticilik Eğitimi |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Liderlik yanında AMİR-MEMUR ilişkileri, ast-üst ilişkileri ve davranış biçimleri eğitimi verilmelidir. | ||||||
Motivasyon Teknikleri ve Farkındalık Eğitimi |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Uygulamalardaki memnuniyetsizlikler ve beklentilerin karşılanmaması, gelecek kaygısı, çalışanların moral ve motivasyonunu bozmakta , çalışma şevkini kırmaktadır. Personelden azami verim alınabilmesi için moral ve motivasyon eğitimi gereklidir. | ||||||
Müzakere Teknikleri Eğitimi |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Bir yöneticinin her zaman ihtiyaç duyacağı bir eğitimdir. Her dönem ihtiyaçtır. | ||||||
Problem Çözme ve Karar Verme Teknikleri |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Bir yönetici için her zaman gereklidir. | ||||||
Proje Yönetimi Eğitimi |
* |
- |
+ |
- |
+ |
|
Belirli dönemlerde verilirse faydalı olur. | ||||||
Risk Analizi ve Risk Yönetimi |
* |
+ |
+ |
- |
+ |
|
Belirli dönemlerde faydalı olur. | ||||||
Stres Yönetimi Eğitimi |
* |
- |
+ |
- |
+ |
|
Sık olmamak kaydıyla verilmesi uygundur. | ||||||
Süreç Yönetimi Eğitimi |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Bir yöneticinin her zaman ihtiyaç duyacağı eğitimdir. | ||||||
Yönetim ve Organizasyon Eğitimi |
* |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Her zaman gereklidir. | ||||||
Zaman ve Toplantı Yönetimi Eğitimi |
* |
+ |
- |
+ |
||
Belirli dönemlerde verilmesi uygundur. |
491 Görüntüleme
Defterdar cümle malımın nâzırı olup,
umûr-ı alem ona müfevvazdır.
Ânın izni olmadan bir akçe ne dahil ve
ne hâric-i hazine ola.
Kanunname-i Ali Osman